keskiviikko 15. helmikuuta 2017

ihka aito alustava budjetti

Useissa hääblogeissa ei vilautella häihin menneitä summia. Monet eivät pidä sitä oleellisena tai soveliaana. Mistäpä muualta toiset saisivat suuntaa antavaa summaa, kuin muilta kanssamorsiamilta? Itse olen kuitenkin suunnittelija luonne ja haluan tarkat päämäärät mihin tähdätä. Siispä teimme sulhon kanssa aivan täysin alustavan budjetin.

Vihkiminen: 0€
Juhlapaikkapaikka: 600€
Ruuat: 800€
Tarjoilija: 150€
Hääkakku: 500€
Makeat (sis karkit): 200€
Kukat: 500€
Hääauto: 100€
Morsiuspuku: 500€
Morsiamen asusteet: 150€
Morsiamen kampaus ja meikki: 200€
Sulhasen puku (vuokra): 300€
Sulhasen hiukset: 50€
Sormus: 500€
Alkoholi (sis alkumaljat): 1500€
Askartelutarpeet (sis kutsut): 300€
Bändi: 1000€
Hääkuvaus: 1000€
Videokuvaus: 1000€
Kaasojen ja Bestmanien lahjonta: 50€
Hääyö: 150€
Kiitoskortit: 150€

Yhteensä: 9700€ 

Tässä listassa tuntuu, että osa summista on heitetty aivan alakanttiin, joten vähä pelottaa, mihin summiin sitä oikeasti noustaan.
Mun unelma olis, että budjetti saatais 5000 - 7000 € väliin.

Missä ehkä säästetään

Ruoka ja makeat: Meillä kävi niin hyvä tuuri, että mun veljen tuleva anoppi ilmoittautui kokiksi meidän häihin. Siinä säästää jo todella pitkän pennin. Lisäksi monet juhlat äitin kans järjestäneenä, tehdään itte kaffipöytään jotain hyvää kakun kaveriksi. Mitään karkkibuffettia meille ei tuu erikseen, vaan jotain karkkia löytyy kakun kavereina myös. Meidän siis tulee ostaa vaan tarvikkeet.

Kutsut ja koristeet: Kutsujen teettämiseen menee hujauksessa ainakin 500€, joten parempi säästää tässä kohtaa. Tarvikkeita voi tilata vaikka nettikaupoista.

Kukat: Kaasot ei tuu saamaan omia kimppuja, vaan kehittelen niille jotain muuta yhtenäistymistä. Bestmanien vieheistä en oo vielä aivan varma, ne eivät kovin isoa lovea budjettiin tekis. Heittokimpusta en viä tiedä, vai heitänkö vaan omani. Mun äiti on kuivattanu omasta kimpustaan taulun ja se on kyllä kiva muisto.  

Morsiuspuku: Haluaisin ostaa käytettynä, mutta mulla on niin selkeä visio mekosta, että vähä pelottaa löydänkö käytettyä.

Sormus: Mun tähän astisella tutkimisella oon löytäny ~300€ hyviä vaihtoehtoja. Siihen vielä pitää laskea lisänä mun ja Maurin sormusten puhdistuksen.

Hääkuvaus: Mun tuttavapiiristä löytyy muutamakin kuvaaja ja jotka olis soveltuvia meidän häihinkin kuvaamaan.

Bändi: Maurin yhdellä työkaverilla on bändi, jota Mauri jo alustavasti pyysi.

Hääkakku: Tällekin löytyis ystäväpiiristä tekijä, mutta olen vähän kahden vaiheilla mikä on sitten loppujen lopuksi järkevintä.

-Elina

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti