maanantai 14. elokuuta 2017

miten dokumentoida

Mun päässä on pyöriny jo kauan aikaa valokuvaus ja videokuvaus. Kumpaan me halutaan panostaa ja voiko toisesta pihistää? Tarvitaanko me videokuvausta vai voisko joku mun kavereista hoitaa sen? Budjettiin oon laskenu kummallekin oman osuutensa, eikä budjetin venyvyydestä keskustella. Mieluumin siis pihistetään. 
Mulla itsellä on kamera Canon EOS M10, jota luultavasti jollain tapaa käytetään hyväksi meidän häissä.


Oon siis itse aika paparatsi ja tykkään valokuvata, joten kuvien laatu ja tyyli on mulle tärkeitä. Siis valokuvaajan on oltava hyvä ja osaava. Tai ainakin hänen portfolionsa tulee olla silmää miellyttävä. Lisäksi rakastan tilannekuvia, sillä yksi kuva kertoo niin paljon juhlien tunnelmasta. Tietysti, koska omasta tuttavapiiristä löytyy myös harrastevalokuvaajia, joiden kuvat on uskomattomia, on mahdollista pihistää käyttämällä harrastelijaa. Kuten sanoin portfolio kertoo paljon siitä, onko kuvaaja mun mieleinen vai ei.

kuvat pixabay
Ja sitten se videotaltiointi. Oon kattonu varmaan liikaa Youtubesta kaikkia häävideoita, sillä oon ihan hurahtanut niidenkin tunnelmaan. Ja videoiden avulla voi palata paremmin niin papin kuin tärkeiden ihmistenkin koskettaviin puheisiin sekä häävalssiin. Tietenkin tähän voitaisiin hyväksikäyttää mun kameraa ja kuvata sillä videopätkiä, mutta haluanko ressata vieraita semmosella asialla? Ja koska mulle on tärkeää, että kuvat ja video on laadukkaita, niin en kamalasti pidä ajatuksesta kännykkälaadusta. Toisaalta Maurin, samoin kun mun vanhempien, mielestä videokuvaaja on ihan turha menoerä. Aion pysyä videotaltioinnin puolella, koska minä menen naimisiin vain kerran ja haluan muistaa sen päivän kuin eilisen elämäni loppuun asti. Muistot ovat kuitenkin hauraita ja ne voivat sumentua.

Miten muut häitään suunnittelevat ovat pähkäilleet dokumentoinnin?

-Elina

2 kommenttia:

  1. Videokuvaus on varmasti ihana lisä, mutta meillä budjetti tuli yksinkertaisesti vastaan. Tuskin olisimme palanneet häävideoon montakaan kertaa häiden jälkeen (jos nyt puhutaan ajasta vuosia häiden jälkeen, ei tästä ensimmäisestä vuodesta, kun muistoihin vielä haluaa palata aika usein :D), joten erityisesti tämä mielessä en halunnut pistää tuhansia euroja videokuvaukseen. Mihinkään vaihtoehtoiseen järjestelyynkään emme päätyneet, vaan panostimme sitten valokuvaukseen (kohtuullisesti, ei nyt siihenkään överisti).

    Meillä oli alunperin varattuna potrettien lisäksi vihkimisen ja juhlan dokumentaarinen kuvaus, mutta palaverissa valokuvaajan kanssa päädyimme ottamaan vielä hääaamuksikin dokumentaarisen kuvauksen. Näistä mitään ei ole kyllä tarvinnut katua <3 Suosittelen kyllä käyttämään valokuvaajan (ja mahdollisen videokuvaajan) valitsemiseen aikaa, koska jokaisella kuvaajalla on oma tyylinsä :)

    Tarkemmin meidän kokemuksista ja pohdinnoista valokuvauksen suhteen voit lukea blogistani valokuvaus-tagin alta.

    Tsemppiä järjestelyihin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Kauniita kuvia teillä :) onneksi itsrllä on vielä auringonnousuja jäljellä pohtia tätä asiaa ennen päätöksiä, sillä nyt kun yrittää pohtia asiaa monelta kannalta, tuntuu jokainen vaihtoehto hyvältä :D

      Poista